Destination: Våld är aldrig okej!

Efter att ha tagit en springtur på Järvafältet så knallade jag in hos mor o far igen, Johan och mor sov middag och pappa var inte hemma, så jag slog på tvn och skulle borsta håret...på TVn visades en dokumentar...om våld mor barn, eller rättare sagt där människor har försökt "rättfärdiga" våld mot barn, inom vissa ramar.

Typ: En Pensionär klappade till en 12 årig pojke. Pojken hade varit i folkets park, någonstans i sverige, suttit på en tom uteservering som var stängd, mannen hade gått förbi, sagt till pojken att gå därifrån, varav pojken gjorde. Trotts detta så smäller mannen till honom. När en rättegångsätts igång så har mannen massor med supportrar, mesta dels pensionärer som hävdar att mannen GJORDE RÄTT! Anledning, pojken hade tydligen innan på dagen cyklat runt på en minigolf banan och vid ett tillfälle sagt "gubbjävel".

Är detta rätt eller fel? SUpportrarna och mannen hävdade att det handlar om att pojken skulle lära sig respekt och lära sig veta hut! = dem tyckte alltså att detta slag var rättfärdigat.
Vill ni veta min mening? Det är ALDRIG okej att slå någon, minst av allt ett barn.

Det är väll det vi skall lära våra barn, eller hur? Att inte slåss?! Hur kan man då tro att själv slå barn skall visa att det inte är okej. För mig handlar det om makt missbruk. Vuxna har makt, dem är äldre och det är vi som skall uppfostra barn och ungdomar. Därför kallar jag det makt missbruk. För de tär vi vuxna som har makten att visa barnen vad som är rätt - och vad som är fel. 

Jag menar heller inte att det är okej av pojken att kalla mannen gubbjävel. Men det betyder inte att mannen får slå honom. Då gör han något dumt själv, faktiskt värre själv. 

Att slå löser inget, att aga ger dig inte respekt, det skapar rädsla. Rädsla för en person, ger den personen makt. Makt att kunna styra som den vill. Det är INTE okej. 

Om min son är gnällig, jobbig eller förbannad och slår på mig med sina små nävar så korsar jag inte äns tanken på att klappa till honom, för att han inte beteer sig så som JAG vill. Man får tala om för barnet, lugnt och stilla att det inte är okej att slåss, det gör ont. man får säga det om och om och om igen...garanterat så kommer han att lära sig. Var bestämd, men aldrig elak mot ditt barn, det löser inget. Skrik inte NEJ NEJ NEJ, INTE INTE INTE hela tiden, vänd fraserna, var lugn, använd ordet stop! Och var besämd, men inte arg. 

Jag hoppas och tror att mitt sätt att uppfostra är rätt och bra. Jag kan inte ge några garantier på hur han kommer bli, etc. men jag kommer att göra allt jag kan för att visa honom rätt och fel, utan våld. För att det är inte okej. Hur jävla förbannad man än blir, för det blir fan inte bättre för det. 

Så säger jag detta om denna gubben: GUBBJÄVEL! för det förtjänar han efter det han har gjort. 

PS. Programmet tog upp mer, men då skulle jag behöva skriva en bok :)

Vad tycker ni? Det är väll ändå inte okej att slå någon? 

Puss och Kram! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0